FAQ - Vanliga frågor
Här hittar du svar på vanliga frågor om tandvård, behandlingar och våra tjänster. Klicka på frågorna nedan för att se svaren.
Du kan även söka bland frågorna nedan för att snabbt hitta det du undrar över.
Lista över vanliga frågor
Allmänt
Jag behöver akut hjälp- kan jag komma till er?
Vi hjälper dig som har akuta besvär oftast samma dag eller vecka- ring oss.
Varför blir jag kallad av er utan att ni ringer upp mig?
Varje gång du kommer till oss på en undersökning diskuterar vi kallelser. Oftast bestämmer vi tillsammans med patienten att vi kallar om 12 månader och detta görs per automatik.
Jag har en dotter som fyller 18 år nästa år, kan jag skriva in henne hos er?
Vi kan dessvärre inte ta emot patienter som är yngre än 20 år.
Jag känner mig orolig och rädd när jag ska besöka tandläkaren, kan jag få hjälp med detta?
Vi ser gärna att du berättar om din oro inför ditt besök så att vi kan anpassa besöket enligt dina önskemål.
Jobbar ni på lördagar?
Vi arbetar en lördag varje månad.
Behandling
Jag behöver remiss till en specialist, kan ni hjälpa mig?
Vi behöver alltid utföra en undersökning för att sedan kunna skicka dig vidare till rätt instans.
Jag har fått en rotfyllning, måste jag ha en krona på tanden?
Det finns fördelar med att kronförse en tand efter rotbehandling. Om det är avgörande för prognosen på tanden så blir du alltid rekommenderad det.
Tandläkaren säger att jag behöver en bettskena, men jag upplever inga problem med tandgnissling eller tandpressning?
Det är vanligt att man pressar eller gnisslar nattetid och att inga upplevda symtom uppkommer, dock kan det tydligt visa sig i munhålan under våra undersökningar.
Betalning
Kan jag betala med faktura?
Detta är dessvärre inte möjligt hos oss. Hos oss gäller endast kort och alltid en förskottsbetalning på 600kr.
Bokning
Kan jag avboka mitt besök med sms?
Det är inte möjligt att avboka sina besök med sms. Besök som avbokas med sms debiteras då det räknas som uteblivet besök.
Hur kan jag boka tid till tandhygienisten?
Om du är ny hos oss behöver du boka en tid för undersökning. Om detta inte görs kommer första besöket bli en undersökning. Detta är för att vi skall kunna bedriva en säker och individuellt korrekt behandling. Om du är revisionspatient så går det att boka som vanligt via telefon, mail eller webben.
Hittar du inte svaret på din fråga? Kontakta oss gärna så hjälper vi dig vidare!