Lista över vanliga frågor

Allmänt

Jag behöver akut hjälp- kan jag komma till er?

Vi hjälper dig som har akuta besvär oftast samma dag eller vecka- ring oss.

Varför blir jag kallad av er utan att ni ringer upp mig?

Varje gång du kommer till oss på en undersökning diskuterar vi kallelser. Oftast bestämmer vi tillsammans med patienten att vi kallar om 12 månader och detta görs per automatik.

Jag har en dotter som fyller 18 år nästa år, kan jag skriva in henne hos er?

Vi kan dessvärre inte ta emot patienter som är yngre än 20 år.

Jag känner mig orolig och rädd när jag ska besöka tandläkaren, kan jag få hjälp med detta?

Vi ser gärna att du berättar om din oro inför ditt besök så att vi kan anpassa besöket enligt dina önskemål.

Jobbar ni på lördagar?

Kliniken håller öppet lördagar efter behov. För att se våra lördagstider, håll utkik på webben.

Jag vill lista mig hos er, är det möjligt?

För tillfället har vi öppet för att kunna ta emot nya patienter. Det du som ny patient behöver förbereda innan är dina tidigare journalanteckningar från fd vårdgivare samt aktuell medicinlista. En undersökning med 4-6 röntgenbilder kostar 1098kr.

Behandling

Jag behöver remiss till en specialist, kan ni hjälpa mig?

Ja, vi kan hjälpa dig med remiss. Först gör vi en undersökning här hos oss, så att vi får en tydlig bild av dina behov och kan skicka dig vidare till rätt specialist.

Jag har fått en rotfyllning, måste jag ha en krona på tanden?

Efter en rotbehandling blir tanden ofta skörare än tidigare. Därför finns det fördelar med att sätta en krona som skydd. Om det är avgörande för tandens långsiktiga hållbarhet kommer vi alltid att rekommendera en krona, men beslutet fattas tillsammans med dig utifrån just din situation.

Tandläkaren säger att jag behöver en bettskena, men jag upplever inga problem med tandgnissling eller tandpressning?

Det är vanligt att man pressar eller gnisslar nattetid och att inga upplevda symtom uppkommer, dock kan det tydligt visa sig i munhålan under våra undersökningar.

Jag behöver en remiss, kan ni ordna det åt mig?

För att kunna vara behjälplig med remiss så behöver du boka en tid för undersökning så att vi kan göra rätt bedömning och hjälpa dig vidare om behov finns.

Betalning

Kan jag betala med faktura?

Detta är dessvärre inte möjligt hos oss. Hos oss gäller endast kort och alltid en förskottsbetalning på 600kr.

Bokning

Kan jag avboka mitt besök med sms?

Det är inte möjligt att avboka sina besök med sms. Besök som avbokas med sms debiteras då det räknas som uteblivet besök.

Hur bokar jag tid hos tandhygienisten

Är du ny patient hos oss? Då börjar vi alltid med en undersökning. På så sätt får vi en bra helhetsbild av din munhälsa och kan ge dig en trygg och individuellt anpassad behandling.

Är du redan patient hos oss? Då kan du boka tid hos tandhygienisten precis som vanligt – via telefon, e-post eller direkt på webben.